16.1.2015

Treenitilanteen päivitystä ja käytännön vinkkejä

Siitä onkin jo pari vuotta kun kirjoittelin teille ekaa kertaa kunnolla mun elämäntapamuutoksesta, kun sohvaperunasta tuli liikuntariippuvainen. Tämä kyseinen postaus jatkaa vieläkin yhtenä blogin suosituimmista! Laihduin siis vuoden 2012 aikana noin 5 kiloa ja 10cm lähti vyötäröltä, mutta tärkeämpänä mittana koen kuitenkin sen mutoksen kropassa ja mielessä, kun jaksaa paljon paremmin tehdä kaikkea ja liikunnasta saa niin hyvän fiiliksen joka kerta! Joku toivoikin lisää ennen-jälkeen-kuvia, joten tässä ois pari. Hetken mietin että kehtaanko edes julkaista mutta menkööt nyt! :D Alhalla olevat kuvat otettu siis vuosina 2011-2012, alempana tän hetkinen tilanne.
mustavalkolihava
Treenaan tällä hetkellä siis edelleen salilla, nykyään 3-jakoisella ohjelmalla tavoitteena saada jalkoihin vähän lisää voimaa, samoin nostaa penkkitulosta ja vetää enemmän leukoja, tietysti myös kiinteytyä. Salin lisäks harrastan jazz-tanssia ja käyn CXWorxissä, BodyAttackissa ja BodyCombatissa, jokaista kerran viikossa. Lopetin lukion takia kaksi tanssia ja lentopallon, joten sellaista kevyempää liikuntaa tulee harrastettua ehkä liiankin vähän. 

Uudenvuodenlupauksena voisikin olla, että koitan käydä lenkillä ainakin kerran viikossa ja lumien sulaessa myös pyöräillä mahdollisimman paljon ja kokeilla paljon eri lajeja tänäkin vuonna. Myös salin vaihto keväämmällä (alle kilometrin päähän kodista!) varmasti lisää myös intoa, sillä siellä käyminen helpottuu niin paljon etenkin kun mulla loppuu koulukin helmikuussa. Tällä hetkellä treenikalenteri näyttää suurinpiirtein tältä:

  • Ma: sali
  • Ti: BodyAttack ja CXWorx
  • Ke: jazz-tanssi
  • To: BodyCombat
  • Pe: sali
  • La/su: sali ja lenkki
IMG_1791
Uskon, että tämäkin elämäntapamuutos onnistui vain ja ainoastaan sen takia, että motivaatio lähti itsestä. Ennen vedin kebabia ja irtokarkeja päivittäin eikä mua kiinnostanut urheilu yhtään, niin ei sitä sillon tuu harrastettuakaan. Vasta kun olin löytänyt ne omat lajit, niin ruokavaliokin nousi tärkeämpään rooliin. Kannattaa siis rohkeasti mennä kokeilemaan kaikenlaisia lajeja, esimerkiks saleille ja jumppiin pääsee usein kertamaksulla, myös porukalla on hauska mennä vaikka pelaamaan tennistä tai luistelemaan ja sitä kautta voi löytää sen puuttuvankin liikunnan ilon!

Muina vinkkeinä liikunnan ja terveellisen ruokavalion herättelylle voisin mainita vedenjuonnin ja kasvisten syönnin. Aina näitä samoja juttuja toitotetaan, mutta ainakin mulla veden ja kasvisten lisäys antaa ihan huimasti energiaa ja auttaa painonhallinnassa, koska ne vie nälkää. 2 litraa vettä ja puoli kiloa kasviksia päivässä, onhan se kyllä helpommin sanottu kuin tehty :D
_MG_2479 Parhaat motivaattorit mulla on treeniseura, musiikki, suunnittelu sekä konkreettiset tavoitteet. Kun sopii kaverin tai siskon kanssa yhteiset treenit, niin ei niitä silloin voi perua. Myös kuntotunneille ilmottautuminen sitoo hyvin ja koko päivän voi sitten tsemppailla illan jumppia varten! Myös suunnittelu auttaa hahmottamaan: teen yleensä viikonloppuna seuraavan viikon reeniohjelman, jolloin on helpompi seurata ja pysyä aikataulussa. Treenitavoitteina voi puolestaan olla esimerkiksi voiman parannus, kestävyyden parannus tai vaikka juoksulenkkien määrä. Loppuun vielä voisin mainita muutamia omia tavoitteitani vuodelle 2015:

  • Penkkimaksimi 55kg
  • Kyykkysarjoissa 60kg painot
  • 4 leukaa (heikkous!)
  • 5km lenkki alle puoleen tuntiin
  • Sivuspagaatti
  • Päälläseisonta (enemmän kuin pari sekuntia...)

Toivottavasti saitte nyt edes vähän tolkkua mun tekstistä, innostun aina puhumaan urheilusta niin saattoi tulla vähän joka näkökulmasta juttua ja pomppimista aiheesta toiseen :D Nyt luonnoksissa on jo valmiina postaus kunnon jalka- ja pepputreenistä, mutta havainnollistavat kuvat vaan puuttuu, täytyis mennä vaikka viikonlopun varhaisina tunteina nappaamaan kuvat liikkeistä!

2 kommenttia:

  1. Toistan itteeni, mut äää vitsit mä ihailen sua, oot upee!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua, suurensuuri kiitos!!! :)

      Poista