19.1.2015

Work harder than everyone else

Toinen puolisko yo-kirjoituksista lähenee kovaa vauhtia ja kunnon opiskelu pitäis aloittaa kohtapuoliin. Oon koko lukion ajan tiennyt mitkä aineet kirjoitan, joten oon pystynyt hyvin priorisoimaan ajankäyttöäni. Otin siis ihan hyvällä omallatunnolla sellasista aineista kutosia, mitä en tuu tarvitsemaan tulevaisuudessa ja mistä pystyi ottamaan suoritusmerkinnät. Tällä tavalla oon pystynyt keskittymään itseäni kiinnostaviin aineisiin, niihin missä oon oikeesti hyvä. Mulle koulunkäynti on ollut aina aika helppoa, koska tykkään opiskella - tai no, oppia uutta - ja en jaksa stressata kovin helposti sellasista asioista, joihin en itse pysty merkittävästi vaikuttamaan (lasketaanko tähän huono matikkapää..?)
_MG_8181
Mulla on siis nyt takana terveystieto ja psykologia, edessä sitten englanti, ruotsi ja äidinkieli. Enkku ja äikkä on aina ollut vahvimmat aineet koulussa, sellaista 8-10 ja varsinkin enkkua on tosi kiva alkaa lukemaankin! Ruotsi sen sijaan aiheuttaa ikuista päänvaivaa...Oon nyt talven aikana kuitenkin tehnyt paljon yo-vihkoja ja esseitä molemmista kielistä ja niistä huomaa kyllä kehityksen, ruotsista vielä muutama kuukausi sitten sain sellaista a-c :n tasoa, nyt tuli jo vahva m yo-vihosta. Tavoitteina enkusta ja äikästä olisi e :t ja ruotsista c. Hirveen vaikee on kyllä arvioida ja asettaa tavoitteita, sillä vaikeusaste yo-kokeissa vaihtelee ihan huimasti eri lukukausina. Mutta toivotaan, että menevät kuitenkin oman tason mukaisesti :-)
_MG_8172
Paras tapa mun mielestä opiskella kieliä on oikeastaan melko huomaamaton, eli vieraskielisten sanomalehtien, kirjojen ja blogien lukeminen sekä sarjojen katselu ilman tekstejä tai vieraskielisellä tekstityksellä. Myös esimerkiksi akateemisesta kirjakaupasta voi löytää vaikka minkälaisia tehtävä- ja kielioppikirjoja, joita oon myös ahkeroinut tässä koulun ohella. Worddiven Enkusta e -kurssista on ollut myös huima hyöty :-) Tottakai myös puhdasta pänttäystä sanojen kanssa on pakko tehdä...Kohta alkaakin lukuloma, jolle olen koittanut tehdä jonkunlaista lukusuunnitelmaa: 2-3 tuntia ruotsia ja sama enkkua päivässä, niin kielioppia kuin sanojenkin opettelua. Sen lisäks urheilua ja ehkä vähän töitäkin sekä tietysti välillä rentoutumistakin.
_MG_8179
Kun yo-kokeet on kahlattu läpi, tulee vuoden varmasti raskain ja stressaavin vaihe: pääsykokeisiin lukeminen! Haen siis vain yhteen ja ainoaan kouluun, Jyväskylään psykalle. Motivaatio on ihan huipussaan ja tietysti mennään sillä idealla, että ekalla hakukerralla sisään. Eximian valmennuskurssi varmasti auttaa lukutekniikassa ja -rytmissä, mutta tilastomatikka vähän pelottaa. Toinen osa on siis tilastomatikka ja toinen psykan artikkelikokoelma, josta on onneksi enemmän kysymyksiä kuin matikasta! Jos kuitenkaan koulun ovet ei vielä tänä vuonna aukea, välivuodelle on suunnitelmissa työtekoa, velmennuskurssi numero kaksi sekä toinen yritys. Niin kauan aion yrittää, että se opiskelupaikka aukeaa, sillä psykologia on alana ehdottomasti mulle kutsumus ja unelma-ammatti :-)

Lukurytmi niin yo-kokeita kuin pääsykokeitakin varten tulee olemaan varmaan sellaista 4-6 tuntia päivässä, vapaapäiviäkin aion tietysti pitää etten pala ihan loppuun. Ois kiva kuulla teidänkin lukusuunnitelmista ja saada vähän vertaistukea :D Joten linkkailkaa ihmeessä jos teiltä löytyy samantyylisiä postauksia! Ja erityisesti muiden psykalle hakevien kuulumisia ja suunnitelmia olis mukava lukea :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti